Przejdź do treści
logo logo

Bielański Festiwal Muzyki Pasyjnej

Bielański Ośrodek Kultury oraz Urząd Dzielnicy Bielany zapraszają na pierwszą edycję Bielańskiego Festiwalu Muzyki Pasyjnej, podczas którego zostanie zaprezentowana polska i światowa muzyka okresu Wielkiego Postu.
Wszystkie koncerty są bezpłatne i odbędą się na terenie Dzielnicy Bielany
Usłyszymy takich wspaniałych artystów jak: Maria Pomianowska, Adam Strug, Basia Pospieszalska i Michał Bąk oraz Rodzina Fedorów.

Terminy koncertów:

9.03.2024 godz. 16.00
Miejsce koncertu: kościół Parafia Zesłania Ducha Świętego ul. Broniewskiego 44
Rodzina Fedorów
Koncert inaugurujący festiwal dedykowany najmłodszym mieszkańcom Bielan. Koncert będzie ilustrowany pokazem malowania piaskiem na szkle.
Wstęp wolny.

Pasja przedstawiona dźwiękiem i obrazem. Misterium Wypełnionej Obietnicy to nasza rodzinna interpretacja wielkopostnych pieśni. Niech nas prowadzi Słowo: od Jerozolimy przez Ogród Oliwny na Golgotę i do Zmartwychwstania. Zapraszamy do wspólnej modlitwy i refleksji.
Na koncert składają się nasze autorskie aranżacje Pieśni Wielkopostnych, które towarzyszą nam praktycznie od dzieciństwa – pieśni liturgiczne często mające wielowiekową historię. Są one skarbnicą inspiracji i przestrzenią do refleksji.
Każdej pieśni nadaliśmy nasze imię, które według nas kryje w sobie istotę, główną myśl i pewien fragment rzeczywistości, które łączy w sobie tajemnica krzyża.
Marek i Małgosia Fedorowie mają siedmioro dzieci. W tej rodzinie oprócz Małgosi, która z wykształcenia jest matematykiem, wszyscy są muzykami. Dzieci grają na różnych instrumentach, począwszy od skrzypiec, przez gitarę, kontrabas, kahon, a nawet perskie cymbały. Wszyscy oprócz Asi i Daniela chodzą do szkoły muzycznej. Daniel ma 4 lata i jeszcze nie ma konkretnego instrumentu, więc często walczy o coś do grania. Najmłodsza dwuletnia Asia, która jako jedyna z dzieci nie gra jeszcze na żadnym instrumencie, świetnie śpiewa.
Marek pracuje w szkole muzycznej, gdzie uczy grać na perkusji. Jest też nauczycielem muzyki w jednej z lubelskich podstawówek. Przez lata tworzył wiele muzycznych projektów. Nagrał m.in. sześć płyt z formacją Mocni w Duchu. Związany z lubelskim zespołem Gospel Rain, aktualnie gra w zespołach Corazon Flamenco i Por Fiesta.
Cała ekipa często spotyka się na tzw. jam session i jak przekonują rodzice, to dziecięce muzykowanie jest niesamowite. – Dzieciaki wymieniają się instrumentami, wymyślają różne aranżacje utworów. Po prostu bawią się muzyką.

10.03.2024 godz. 12.00
Miejsce koncertu: kościół pokamedulski Parafia Bł. E. Detkensa ul. Dewajtis 3
Adam Strug
Wstęp wolny

Na koncert Adama Struga złożą się pieśni pasyjne – od średniowiecza po wiek XIX. W warstwie literackiej odnajdujemy tam najwybitniejszych poetów polskich i anonimy proweniencji gminnej. Warianty melodyczne przekazywane były od pokoleń wyłącznie w tradycji ustnej. Cechą tego śpiewu jest naturalna emisja wokalna, bez manier uchodzącego od XVIII w. za uczony śpiewu operowego i amerykanoidalnych naleciałości wokalistyki współczesnej. Utwory wykonywane są w skalach wcześniejszych, niż używana dziś powszechnie skala dur-moll. Strugowi na lirze korbowej towarzyszyć będzie Hipolit Woźniak. Wykonawcom zależy na przełamywaniu konwencji koncertowej poprzez włączanie publiczności do wspólnego śpiewania.
Adam Strug – śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, kurator i producent muzyczny, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych, dziennikarz radiowy i telewizyjny, popularyzator muzyki tradycyjnej, pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska.
Podczas koncertu Adamowi towarzyszył będzie muzycznie znakomity lirnik Hipolit Woźniak.

16.03.2024 godz. 19.00
Miejsce koncertu: kościół dolny Parafia Niepokalanego poczęcia Najświętszej Maryi Panny na Wrzecionie ul. Przy Agorze 9
Basia Pospieszalska i Michał Bąk
Wstęp wolny

Duet powstał w 2022 roku. Oprócz przyjaźni połączyła nas absolutna miłość do suit Bacha, fascynacja Charliem Hadenem, ogromna słabość do pieczenia chleba na zakwasie, ale przede wszystkim miłość do pieśni Kościoła Katolickiego. Zaczęliśmy grać pieśni, które kochamy najbardziej, a które w Kościołach są coraz rzadziej są śpiewane. Zapragnęliśmy pokazać jakie piękno się w nich kryje – zarówno muzyczne jak i literackie – a zarazem oddać chociaż namiastkę tej głębi duchowej, którą za sobą niosą. Owocem tej współpracy jest nasza pierwsza płyta, która zawiera rozmaite pieśni: od Eucharystycznych, przez Maryjne, kończąc nawet na jednej kolędzie. W tym roku z kolei sięgnęliśmy po jedne z najpiękniejszych i najbardziej przejmujących pieśni jakie znaleźć można w katolickiej tradycji, czyli pieśni Wielkopostne.
Utwory okresu Wielkiego Postu w wyjątkowych ascetycznych aranżacjach na głos i kontrabas. To zawartość drugiej płyty duetu Basi Pospieszalskiej i Michała Bąka, która nosi tytuł „Pieśni wielkopostne”.

17.03.2024 godz. 20.00
Miejsce koncertu: kościół Parafia Św. Zygmunta przy Pl. Konfederacji 55
Maria Pomianowska
Wstęp wolny

Koncert zaprezentuje najdawniejsze pieśni związanych z okresem Wielkiego Postu, które były
śpiewane w dawnych czasach w oddalonych od głównych skupisk ludzkich enklawach. Zachowały
dzięki temu swój świeży niepowtarzalny oryginalny charakter. Możemy teraz, w dobie rewolucji
technologicznych, powrócić do korzeni naszej kultury i przenieść się do czasów bardzo
archaicznych. Koncert przypomni utwory, dawniej przekazywane tylko w tradycji ustnej a śpiewane
na ziemiach polskich w okresie Wielkiego Postu. Z Polski powędrujemy dalej. Na owiany
tajemnicą starożytny Jedwabny Szlak. Dzięki niezwykłym instrumentom muzycznym wyruszymy
w podróż wyobraźni, cofając się o 800 lat wstecz, gdy na drogach łączących Europę z Dalekim
Wschodem spotykali się wędrujący muzycy z Chin z polskimi trubadurami. Wspólnie śpiewali ,
wspólnie grali wspólnie uczyli jedni od drugich innego sposobu myślenia o kształtowaniu emocji
czy też przepływie czasu w muzyce.
W programie poza pieśniami Wielkopostnymi znajdą się utwory chińskie, polskie oraz
kompozycje M.Pomianowskiej dedykowane niezwykłym instrumentom strunowym.
Elementem wzbogacającym całość programu będą improwizacje.
Instrumenty akompaniujące pieśniom i grające specjalnie przygotowane na koncert utwory to
staropolskie zrekonstruowane fidele kolanowe – fidel płocka i suka biłgorajska oraz cytra chińska
guzheng. Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk archeologicznych.
Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prac prowadzonych w Płocku. Pochodzenie warstwy
zawierającej instrument określono na połowę XVI w. Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI-
wiecznego polskiego ludowego instrumentu smyczkowego.
Suka biłgorajska to zaginiony staropolski instrument smyczkowy, zrekonstruowany na podstawie
źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden oryginał. Były to wzmianki prasowe z
końca XIXw. oraz akwarela namalowaną przez Wojciecha Gersona (1895). Wraz z Andrzejem
Kuczkowskim i Ewą Dahlig, Maria Pomianowska zrekonstruowała oba instrumenty. Opracowała od
nowa zapomnianą praktykę wykonawczą, tworząc autorską technikę gry, styl wykonawczy oraz
repertuar.
Guzheng to tradycyjny chiński instrument szarpany, który ma ponad 2500-letnią historię. Jest on
praprzodkiem całej rodziny cytr Dalekiego Wschodu. Guzheng łączy w sobie chińską historię i
kulturę. Lutnicy poza wykonaniem instrumentu muzycznego mogą popisać się sztuką dekoracyjną.
Na długim wyżłobionym w środku pudle rezonansowym znajdują się ruchome podstawki. Na nich
opierają się struny, dawniej wykonywane z jedwabiu. Technika gry na guzheng polega na zarywaniu
strun palcami prawej ręki i przyciskaniu ich opuszkami palców lewej dłoni. Do zarywania strun
używa się specjalnych plektronów-pazurków.

Maria Pomianowska
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka
i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego
festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Trzydzieści lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem
Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych:
suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich
otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym
świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy
artystami między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem,Gonzalo
Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh, AMJ.W latach
1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i
komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko. Przyjaźń z członkami rodziny
cesarskiej trwa do dzisiaj.
W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele
Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca
się w katedrę muzyki etnicznej.
Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi,
senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące
na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny)
tworząc projekty ze studentami chińskimi. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele
kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na
zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk
teatralnych oraz filmów.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010), „Nagroda
Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011),
Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011),
Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) , Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki
(2018), Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019). Nagroda
im.Witolda Hulewicza ( 2019).
Yu Mingjie
Yu Mingjie jest obecnie doktorantem w Akademii Muzycznej w Krakowie, studiuje u prof. dr hab.
Marii Pomianowskiej. Była dyrektorką wydziału muzyki instrumentalnej i nauczycielką gry na
cytrrze chińskiej guzheng w School of Music na Hebei Normal University. Stworzyła i kieruje
kilkoma zespołami muzycznymi w Chinach prezentującymi różne gatunki muzyki przeznaczonej na
guzheng. Jako solistka intensywnie koncertuje w Chinach, Japonii i Polsce. Ma na swoim koncie
wiele publikacji poświęconych technice gry na guzheng. Yu Mingjie jest również kompozytorką
kilkakrotnie nagradzaną w Chinach. Wydaje materiały dydaktyczne i kolekcje kompozycji
muzycznych przeznaczonych na guzheng. Uczestniczy w wielu konkursach muzycznych
zdobywając wyróżnienia i nagrody za pracę instrumentalisty oraz pedagoga.Wielokrotnie była
jurorem w konkursach muzyki guzheng w Chinach.

Prowadzenie koncertów Michał Domagała i Marzena Białobrzeska.

23.03.2024, godz. 19:15
Miejsce: Parafia Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie, ul. Conrada 7

Jerzy Zelnik i Kwartet Camerata
Joseph Haydn „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu”
Wstęp wolny

Włodzimierz Promiński – I skrzypce
Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce
Piotr Reichert – altówka
Rafał Kwiatkowski – wiolonczela

Program:
Joseph Haydn „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Hob. XX/1A

Oratorium „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” (1786r.) cykl siedmiu sonat instrumentalnych, poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych brawurowym Il Terremoto (obrazującym trzęsienie ziemi i zmartwychwstanie).
Każdą z sonat zapowiada tekst zaczerpnięty z Ewangelii – słowa Chrystusa wypowiedziane przed śmiercią.
1 – „Ojcze przebacz im, bo nie wiedzą co czynią!”
2 – „Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze mną będziesz w raju”
3 – „Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja”
4 – „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”
5 – „Pragnę”
6 – „Wykonało się!”
7 – „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego”.

Organizatorzy:

Bielański Ośrodek Kultury , Urząd Dzielnicy Bielany

Współorganizatorzy:

Biuro Koncertowe Haliny Promińskiej, Cello Studio Artystyczne

Patron medialny wydarzenia – Radio Warszawa

Newsletter

Zapisz się, aby być na bieżąco!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia ​​​​​​​18 lipca 2002 r. (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1030, z późn. zm.) od Bielańskiego Ośrodka Kultury w Warszawie. Wyrażenie zgody sprawi, że będziemy mogli przesyłać informacje o działalności i wydarzeniach organizowanych przez Bielański Ośrodka Kultury. Więcej informacji - Polityka Prywatności.