Przejdź do treści
logo logo

II Bielański Festiwal Muzyki Pasyjnej

Wielki Post to czas refleksji i duchowego przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Tradycja pasyjna, obecna w polskiej kulturze od wieków, wyraża się nie tylko w modlitwie i zadumie, ale także w muzyce – pełnej głębi, pokory i emocji.

II Bielański Festiwal Muzyki Pasyjnej to wyjątkowe spotkanie z dawnymi i współczesnymi interpretacjami pieśni wielkopostnych. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy zarówno tradycyjne utwory z różnych regionów Polski, jak i muzyczne opracowania poezji Jana Kochanowskiego czy Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego. Wystąpią wybitni artyści, którzy zabiorą nas w podróż przez pasyjną tradycję, od kurpiowskich pieśni po recital inspirowany Księgą Hioba.

Zapraszamy do wspólnego przeżywania tego wyjątkowego czasu poprzez muzykę, która porusza serca i skłania do refleksji.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Organizatorzy:

Bielański Ośrodek Kultury , Urząd Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy

Współorganizatorzy:

Biuro Koncertowe Haliny Promińskiej, Cello Studio Artystyczne, MJK Agencja

Repertuar:

23 marca 2025 (niedziela)
godz. 12.00
Miejsce koncertu: Parafia Las Bielański ul. Dewajtis 3

Koncert inauguracyjny
„Pamiętaj Człowiecze”
Kaja i Janusz Prusinowscy


Na repertuar koncertu złożą się tradycyjne pieśni wielkopostne w wersjach melodycznych z różnych regionów Polski, z żywej tradycji oraz XIX i XX – to wiecznych zapisów i nagrań. Zaśpiewamy z towarzyszeniem liry korbowej, harmonii nożnej i a capella, razem i osobno.
Kaja i Janusz Prusinowscy to małżeństwo zaangażowane głęboko w poznanie i odnowę polskiego tradycyjnego śpiewu i muzykowania, realizujące jednocześnie liczne zakorzenione w tradycji twórcze przedsięwzięcia. Śpiewają pieśni religijne i świeckie na wszelkie okoliczności roku liturgicznego i życia ludzkiego – kolędy, pieśni wielkopostne, wielkanocne i na rozmaite święta, pieśni dziadowskie i liryczne. Są mocno zaangażowani w działalność edukacyjną i popularyzatorską, tworząc interaktywne przedstawienia – koncerty teatru Słuchaj Uchem, nagrywając płyty dla dzieci i z dziećmi – “Kołysała Mama Smoka”, „Kusy Janek”, „Cztery Domy Słońca – Zima, WIosna, Lato, Jesień”. Prowadzą również warsztaty śpiewu i warsztaty tradycyjnej (wiejskiej) gry na skrzypcach. Janusz Prusinowski jest jednym z inicjatorów ruchu odrodzenia muzyki wiejskiej w Polsce. Jest współzałożycielem Domu Tańca, dyrektorem artystycznym Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata i liderem Janusz Prusinowski Kompania, która zagrała setki koncertów z polską muzyka tradycyjną w Polsce, Europie, Azji i Ameryce Północnej oraz nagrała wiele zauważonych i nagradzanych płyt – „Mazurki”, „Serce”. „Po kolana w niebie”, “Po śladach”. Kaja i Janusz są rodzicami pięciorga dzieci.


29 marca 2025 (sobota)
godz. 19.00
Miejsce koncertu: Parafia Niepokalanego poczęcia Najświętszej Maryi Panny na Wrzecionie

Kochanowski i inne pieśni.
Filip Wika i Adam Strug

W koncercie usłyszymy wiersze Jana Kochanowskiego, Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Jana od Krzyża w muzycznych opracowaniach kompozytorów – Filipa Wiki i Adama Struga. Wykonawcy przełamują formułę koncertową poprzez angażowanie zgromadzonych do wspólnego śpiewania. Utwory napisane są tak, by już po pierwszym obrocie można było się weń włączyć niezależnie od stopnia wokalnej biegłości.

Filip Wika – fisharmonia, śpiew
Adam Strug – śpiew

Adam Strug – śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, kurator i producent muzyczny, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych, dziennikarz radiowy i telewizyjny, popularyzator muzyki tradycyjnej, pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska.


30 marca 2025 (niedziela)
godz. 12.00
Miejsce koncertu: Parafia Las Bielański ul. Dewajtis 3

Jezu z miłości do krzyża przybity.
Pieśni pasyjne z Puszczy Zielonej.

W koncercie wystąpią śpiewaczki z parafii Czarnia k. Myszyńca – Antonina i Aleksandra Deptułowe. W śpiewie posługują się skalami muzycznymi wcześniejszymi, niż powszechnie dziś używana skala dur-moll. Teksty pieśni to dzieła najwybitniejszych poetów polskich doby baroku, zaś warianty melodyczne to kurpiowskie endemity występujące jedynie w północno wschodnim Mazowszu. Koncert poprowadzi Adam Strug.


5 kwietnia 2025 (sobota)
godz. 19.30
Miejsce koncertu: Parafia Św. Zygmunta przy Pl. Konfederacji

Księga Hioba
Stanisława Celińska

Bardzo poetycki recital wspaniałej aktorki Stanisławy Celińskiej „KSIĘGA HIOBA” oparty na Starym Testamencie, w tłumaczeniu Czesława Miłosza oraz „Pieśni” i „Trenów” Jana Kochanowskiego w opracowaniu muzycznym i akompaniamencie Tomasza Bajerskiego .
Monodram „Księga Hioba” miał swoją premierę jesienią 1984 roku w Piwnicy Wandy Warskiej w Warszawie, wtedy pod tytułem „De Profundis” („Z otchłani”). Premiera zbiegła się z pogrzebem księdza Jerzego Popiełuszki. Spektakl był odbierany jako misterium, po zakończeniu którego publiczność wstawała i zamiast klaskać, przez długie minuty trwała w milczeniu.
Stanisława Celińska – jedna z najwybitniejszych i najbardziej znanych polskich aktorek. Współpracowała z czołówką polskich reżyserów i reżyserek: Erwin Axer, Zygmunt Hübner, Jerzy Kreczmar, Olga Lipińska, Andrzej Wajda, Krzysztof Warlikowski i in. Za swe role teatralne uhonorowana m.in.: Feliksem Warszawskim, Grand Prix Festiwalu „Dwa Teatry”, Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza, Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, Nagrodą im. Ireny Solskiej, Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


6 kwietnia 2024 (niedziela)
godz. 19.00
Miejsce koncertu: Parafia Zesłania Ducha Świętego ul. Broniewskiego 44

Stwórco Łaskawy
Maria Pomianowska Trio

Wielki Post to czas pokuty, przygotowujący do przeżycia największych świąt chrześcijan, Świąt Wielkanocnych. W pierwszych wiekach Wielki Post obejmował tylko Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Do V wieku trwał tydzień, a później, na pamiątkę czterdziestodniowego postu Jezusa na pustyni oraz czterdziestu lat wędrowania Izraelitów po ucieczce z Egiptu, został przedłużony do czterdziestu dni.
W czas postu nie wypada grać skocznych polek i mazurków. Jeśli już to smętne dumki ,nokturny i śpiewać pieśni o tematyce pasyjnej. Zdarzało się, że podczas postu chowano dzieciom zabawki zostawiając te najbardziej zniszczone, a zamiast bajek czytano dzieciom żywoty świętych. Prof. Maria Pomianowska, badaczka i znawczyni kultury ludowej i tradycyjnej dotarła do najdawniejszych pieśni związanych z okresem Wielkiego Postu. Pieśni, które były śpiewane w dawnych czasach w oddalonych od głównych skupisk ludzkich enklawach, zachowały dzięki temu swój świeży niepowtarzalny oryginalny charakter. Możemy teraz, w dobie rewolucji technologicznych, powrócić do korzeni naszej kultury i przenieść się wraz z muzykami jej zespołu do czasów bardzo archaicznych i przypomnieć sobie utwory, dawniej przekazywane tylko w tradycji ustnej, śpiewane na ziemiach polskich w okresie Wielkiego Postu.
Niezwykłe są instrumenty akompaniujące pieśniom to staropolskie zrekonstruowane fidele kolanowe – fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka oraz wspak Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk archeologicznych. Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prac prowadzonych w Płocku. Pochodzenie warstwy zawierającej instrument określono na połowę XVI w. Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI- wiecznego polskiego ludowego instrumentu smyczkowego.

Suka biłgorajska to zaginiony staropolski instrument smyczkowy, zrekonstruowany na podstawie źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden oryginał. Były to wzmianki prasowe z końca XIXw. oraz akwarela namalowaną przez Wojciecha Gersona (1895). Suka mielecka zrekonstruowana została na podstawie akwareli autorstwa Stanisława Putiatyckiego. Wykazuje już więcej cech wiolinizacji niż dwa
wcześniej wymienione instrumenty. Wraz z Andrzejem Kuczkowskim i Ewą Dahlig, Maria Pomianowska zrekonstruowała trzy zapomniane instrumenty. Opracowała od nowa zapomnianą praktykę wykonawczą, tworząc autorską technikę gry, styl wykonawczy oraz repertuar. Zespół zrekonstruowanych fideli kolanowych składa się z instrumentów w różnych rejestrach, od sopranowego do basowego. Wzbogacony jest wspakiem czyli fidelą należącą do tzw. nowej tradycji. Instrument stworzył współczesny rzeźbiarz
warszawski Andrzej Król. Jego brzmienie mieści się w rejestrze wiolonczeli, ale ma bardzo charakterystyczną etniczną barwę.

Maria Pomianowska- śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka, oprac.
utworów, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Kauf- Tyrał -śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Anna Klimczyk-śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak

Trio to unikalna formacja złożona z młodych utalentowanych artystek oraz ich profesor. W trio usłyszą państwo studentkę (Anna Klimczyk) i absolwentkę (Aleksandra Kauf). Artystki współpracują od 2016 roku koncertując w Azji (Chiny, Japonia, Wietnam, Korea etc) Afryce (RPA, Egipt, Tunezja etc.) i Ameryce. ( USA, Kanada). W repertuarze mają między innymi programy muzyki folkowej, programy łączące muzykę klasyczną z muzyką ludową ( F.Chopin, S.Moniuszko, W.Lutosławski, K.Szymanowski), tańce i melodie z XVI i XVII wiecznych tabulatur organowych i lutniowych, kompozycje Piotra z Grudziądza, Mikołaja z Radomia, autorskie utwory Marii Pomianowskiej przeznaczone na tak nietypowy skład oraz programy z muzyką
polsko-azjatycka i polsko-afrykańską.

Maria Pomianowska
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. 27 lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalność związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu) w AM w Krakowie. Są to studia I i II stopnia. Artystka wydała 29 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody ( m.innymi World Music Charts Europe, Songlines magazine). Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. ( między innymi: Royal Albert hall (Londyn), Kennedy Center (Waszyngton), Lincoln Center (Nowy Jork), Izumi hall (Osaka), Mozart hall (Tokio), Kiara hall(Sapporo). Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh. W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko.
Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązana przez Akademię Muzyczną w Krakowie współpraca z Normal University w Qanzhou
(Chiny) umożliwia artystce poprzez coroczne projekty ze studentami chińskim, promocję muzyki polskiej na szeroką skalę. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.


Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010),
„Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011),
Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011),
Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) ,
Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018)
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019).
Nagroda im. Witolda Hulewicza ( 2019),Nagroda Mediów Publicznych (2023).
Nagroda Fryderyka oraz platynowa płyta za muzykę do filmu „Chłopi”(2024)


13 kwietnia 2025 (niedziela)
godz. 19.15
Miejsce: Kościół Parafii Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie, ul. Conrada 7

Stabat Mater
Giovanni Battista Pergolesi

Zaledwie 25- letni kompozytor Giovanni Battista Pergolesi – stworzył arcydzieło Stabat Mater, które zadziwia sugestywnością muzycznej treści i klarownością konstrukcji. Mimo niewielkiej obsady utwór mieni się od urzekających melodii, przejmujących arii i efektownych przebiegów instrumentalnych. Właśnie ta szczególna siła ekspresji zapewniła Pergolesiemu wiodące miejsce wśród licznych twórców mierzących się z opowieścią o Matce Boskiej bolejącej pod krzyżem na przestrzeni ostatnich trzystu lat.
Dramatyczny opis cierpiącej Matki Bożej, patrzącej na męczeńską śmierć jedynego syna, jest stale obecny w dziełach takich twórców, jak Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, zaś w XX wieku choćby Karol Szymanowski, Arvo Pärt czy Krzysztof Penderecki.

Wykonawcy:
Aleksandra Resztik – sopran
Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
Orkiestra Kameralna Varsovia Ensemble pod dyrekcją Włodzimierza Promińskiego

Orkiestra kameralna Varsovia Ensemble
Powstała w 2003 roku z inicjatywy I skrzypka Kwartetu Camerata – Włodzimierza Promińskiego. Orkiestra koncertowała w prestiżowych salach w Polsce. Uczestniczyła także w tournée w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie osiągnęła spektakularny sukces na III Festiwalu Muzyki Klasycznej w Al-Ain. Występowała także w Abu Dhabi.
Varsovia Ensemble ma w swoim repertuarze utwory z różnych epok – od baroku po muzykę współczesną m.in. Mozarta, Schuberta, Mendelssohna–Bartholdy’ego, Szostakowicza, Góreckiego, Griega, Kilara.
Aneta Łukaszewicz Mezzosopran. Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza (2004). Za wyróżniające wyniki w nauce otrzymywała stypendium Ministra Kultury. W trakcie studiów rozpoczęła działalność koncertową, biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Haendla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego i Mahlera. W repertuarze operowym zadebiutowała na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w studenckiej realizacji Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego (2001). Grała także Cornelię w Juliuszu Cezarze Haendla, Marcelinę i Cherubina w Weselu Figara Mozarta, Volpina w Aptekarzu Haydna, Lolę w Rycerskości wieśniaczej Maschaniniego.

Aleksandra Resztik
Śpiewaczka, doktor sztuk muzycznych, pedagog, menedżer kultury.
Jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej Aleksandra Resztik kreowała przede wszystkim postaci w operach W.A. Mozarta: Czarodziejski flet, Królowa Nocy (R. Silva, R. Peryt), Uprowadzenie z seraju, Blonda, (R. Silva, R. Peryt), Dyrektor teatru, Mme Herz (T. Karolak, R. Peryt), Wesele Figara, Barbarina (Z. Graca, R. Peryt), Wielka Msza c-moll Sopran solo (R. Zimak) i in. Śpiewaczka współpracuje również z Polską Operą Królewska, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Podlaską w Białymstoku oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie interpretuje rolę Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie (D. Runtz, N. Zur, M. Klauza, G. Berniak, M. Sompoliński,

Newsletter