Maria Pomianowska | Bielański Festiwal Muzyki Pasyjnej
Koncert zaprezentuje najdawniejsze pieśni związanych z okresem Wielkiego Postu, które były śpiewane w dawnych czasach w oddalonych od głównych skupisk ludzkich enklawach. Zachowały dzięki temu swój świeży niepowtarzalny oryginalny charakter. Możemy teraz, w dobie rewolucji technologicznych, powrócić do korzeni naszej kultury i przenieść się do czasów bardzo archaicznych. Koncert przypomni utwory, dawniej przekazywane tylko w tradycji ustnej a śpiewane na ziemiach polskich w okresie Wielkiego Postu. Z Polski powędrujemy dalej. Na owiany tajemnicą starożytny Jedwabny Szlak. Dzięki niezwykłym instrumentom muzycznym wyruszymy w podróż wyobraźni, cofając się o 800 lat wstecz, gdy na drogach łączących Europę z Dalekim Wschodem spotykali się wędrujący muzycy z Chin z polskimi trubadurami. Wspólnie śpiewali, wspólnie grali wspólnie uczyli jedni od drugich innego sposobu myślenia o kształtowaniu emocji czy też przepływie czasu w muzyce.
W programie poza pieśniami Wielkopostnymi znajdą się utwory chińskie, polskie oraz
kompozycje M. Pomianowskiej dedykowane niezwykłym instrumentom strunowym. Elementem wzbogacającym całość programu będą improwizacje. Instrumenty akompaniujące pieśniom i grające specjalnie przygotowane na koncert utwory to staropolskie zrekonstruowane fidele kolanowe – fidel płocka i suka biłgorajska oraz cytra chińska guzheng.
Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk archeologicznych.
Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prac prowadzonych w Płocku. Pochodzenie warstwy zawierającej instrument określono na połowę XVI w. Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI- wiecznego polskiego ludowego instrumentu smyczkowego.
Suka biłgorajska to zaginiony staropolski instrument smyczkowy, zrekonstruowany na podstawie
źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden oryginał. Były to wzmianki prasowe z końca XIXw. oraz akwarela namalowaną przez Wojciecha Gersona (1895). Wraz z Andrzejem Kuczkowskim i Ewą Dahlig, Maria Pomianowska zrekonstruowała oba instrumenty. Opracowała od nowa zapomnianą praktykę wykonawczą, tworząc autorską technikę gry, styl wykonawczy oraz repertuar.
Guzheng to tradycyjny chiński instrument szarpany, który ma ponad 2500-letnią historię. Jest on
praprzodkiem całej rodziny cytr Dalekiego Wschodu. Guzheng łączy w sobie chińską historię i kulturę. Lutnicy poza wykonaniem instrumentu muzycznego mogą popisać się sztuką dekoracyjną.
Na długim wyżłobionym w środku pudle rezonansowym znajdują się ruchome podstawki. Na nich
opierają się struny, dawniej wykonywane z jedwabiu. Technika gry na guzheng polega na zarywaniu
strun palcami prawej ręki i przyciskaniu ich opuszkami palców lewej dłoni. Do zarywania strun
używa się specjalnych plektronów – pazurków.
Maria Pomianowska
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka
i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego
festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Trzydzieści lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem
Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych:
suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich
otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym
świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy
artystami między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem,Gonzalo
Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh, AMJ.W latach
1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i
komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko. Przyjaźń z członkami rodziny
cesarskiej trwa do dzisiaj. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej.
Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi,
senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące
na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny)
tworząc projekty ze studentami chińskimi. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele
kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010), „Nagroda
Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) , Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki
(2018), Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019). Nagroda
im.Witolda Hulewicza ( 2019).
Yu Mingjie
Yu Mingjie jest obecnie doktorantem w Akademii Muzycznej w Krakowie, studiuje u prof. dr hab.
Marii Pomianowskiej. Była dyrektorką wydziału muzyki instrumentalnej i nauczycielką gry na
cytrrze chińskiej guzheng w School of Music na Hebei Normal University. Stworzyła i kieruje
kilkoma zespołami muzycznymi w Chinach prezentującymi różne gatunki muzyki przeznaczonej na
guzheng. Jako solistka intensywnie koncertuje w Chinach, Japonii i Polsce. Ma na swoim koncie
wiele publikacji poświęconych technice gry na guzheng. Yu Mingjie jest również kompozytorką
kilkakrotnie nagradzaną w Chinach. Wydaje materiały dydaktyczne i kolekcje kompozycji muzycznych przeznaczonych na guzheng. Uczestniczy w wielu konkursach muzycznych zdobywając wyróżnienia i nagrody za pracę instrumentalisty oraz pedagoga.Wielokrotnie była jurorem w konkursach muzyki guzheng w Chinach.
Prowadzenie koncertu: Michał Domagała i Marzena Białobrzeska.
Organizatorzy:
Bielański Ośrodek Kultury , Urząd Dzielnicy Bielany
Współorganizatorzy:
Biuro Koncertowe Haliny Promińskiej, Cello Studio Artystyczne
Patron medialny wydarzenia – Radio Warszawa